WaypointGame
 
Waypoint #3773

Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa

Współrzędne Współrzędne:
51.215903, 21.997864
Punkty Wartość:
10
Założyciele Założyciele:
Opublikowano Data publikacji:
03.12.2017 14:10 (seria 8, sezon 10)
Player Aby zgłosić odwiedziny musisz się zalogować.
Opis Opis:
          Początki kolejki sięgają lat 1892-93. Nierozerwalnie związane są z rodem Kleniewskich, którzy wybudowali drewniane tory łączące folwark w Polanówce z cukrownią w Zagłobie. Początkowo 5-6 tonowe wagoniki ciągnęły konie. Dopiero w 1900 r. położono pierwsze tory żelazne o szerokości 75 cm. Połączyły one folwark w Brzozowej z Kępą Chotecką. W czasie I wojny światowej Rosjanie, wycofując się przed Austriakami, rozebrali tory, a tabor potopili w Wiśle.

          Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości Kleniewscy odbudowali kolejkę, którą następnie przejęły Polskie Koleje Państwowe. Wąskotorówka uzyskała wówczas stałe połączenie z koleją normalnotorową w Nałęczowie. Parowozy zakupiono w Kołomyńskiej Fabryce Parowozów w Rosji. Parowozy, zwane "kołomyjkami" lub "samowarkami" kursowały tu do lat 50. W latach 20. zakupiono parowóz polskiej produkcji - 40 tonowy Px 29. W dalszym ciągu w kolejkę inwestowali również Kleniewscy, zakupując m.in. 2 lokomotywy. W okresie międzywojennym dobudowali kolejne odcinki torów, do Opola Lubelskiego i Piotrawina.

          Przed II wojną rozwijał się też ruch osobowy, w tym turystyczny na trasie Piotrawin - Nałęczów. Kursowały też pociągi luksusowe, tzw. "luxtorpedy". W 1938 r. w ramach Centralnego Okręgu Przemysłowego dobudowany został odcinek do Poniatowej, gdzie rozpoczęto budowę zakładów elektrotechnicznych.  W 1944 r. Niemcy wywieźli część taboru, a część zatopił w Wiśle.

          Po wojnie PKP przejęła ostatni odcinek należący do Kleniewskich (do Piotrawina), planując połączenie, po moście na Wiśle, ze Starachowicami (wybudowano tylko krótki odcinek Starachowice - Iłża). Wprowadzono polskie wagony i lokomotywy, które zostały później zastąpione taborem rumuńskim
          Mimo, że część torów rozebrano w latach 1968-70, liczba przewozów rosła, zwłaszcza tych towarowych. W 1990 r. kolejka zatrudniała 253 pracowników. W kolejnych latach liczba przewozów towarowych i pasażerskich zaczęła gwałtownie spadać. W 1991 r. przestały kurować pociągi pasażerskie do Poniatowej. Cztery lata później przerwano ostatnie stałe połączenie do Opola.

          W dniu 10 września 2008 roku doszło do podpisania Aktu Notarialnego, na podstawie którego Nałęczowska Kolej Dojazdowa stała się własnością Powiatu Opolskiego. Obecnie kolejka wykorzystywana jest głównie do celów turystycznych.
  
          Tabor kolejowy zgromadzony na Nadwiślańskiej Kolei Wąskotorowej to przede wszystkim lokomotywy spalinowe produkcji rumuńskiej (typ L45H seria PKP Lxd2 oraz L35H seria PKP Lyd2), wagony pasażerskie produkcji rumuńskiej (typ A20D-P seria PKP Bxhpi), wagony pasażerskie otwarte wybudowane na bazie wagonów towarowych, oraz wagony techniczne i towarowe. Uzupełnieniem taboru wagonowego jest wózek motorowy zwany potocznie drezyną (seria PKP Wmc) oraz ręczne wózki torowe.

informacje pochodzą ze strony Nadwiślańska_Kolejka_Wąskotorowa
Gdzie jest kod? Miejsce ukrycia kodu:
Kodem są nr zwrotnic 1 i 2 ze zdjęcia.
Zdjęcia Zdjęcia:
ZdjęcieZdjęcieZdjęcie
Punkty Ocena odwiedzających:
Brak ocen
Komentarze Najnowsze komentarze:
Nie ma jeszcze komentarzy dotyczących tego waypointa.

Player Jeśli chcesz dodać komentarz musisz się zalogować.

Pomysł: zerozeroseven | Wykonanie: Kemot | O stronie | Polityka prywatności