WaypointGame
 
Waypoint #581

Parowozownia Skierniewice

WAYPOINT NIEAKTYWNY
Współrzędne Współrzędne:
51.965350, 20.143325
Punkty Wartość:
8
Założyciele Założyciele:
Opublikowano Data publikacji:
26.12.2008 16:30 (seria 8, sezon 1)
Deaktywacja Data deaktywacji:
13.04.2009 13:36
Player Aby zgłosić odwiedziny musisz się zalogować.
Opis Opis:
Historia parowozowni w Skierniewicach sięga roku 1845, kiedy otwarto pierwszy odcienek Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Lokomotywownię zlokalizowano naprzeciwko ówczesnych peronów tzw. dworca carskiego nieopodal zespołu pałacowego w parku. Choć później sam dworzec został przeniesiony, parowozownia zachowała swoją pierwotną lokalizację do dziś.

Skierniewicka parowozownia była ważnym strategicznie obiektem. Zniszczona w 1914 roku, którko po wojnie została szybko odbudowana. W czasie drugiej wojny światowej została przystosowana do obsługi ciężkich parowozów towarowych. Po modernizacji stacjonowało w niej 50 parowozów, w tym serii Pd5 (PATRZ WP #424).

W połowie lat osiemdziesiątych XX wieku w skierniewickiej lokomotywowni zaczęły pojawiać się lokomotywy elektryczne serii ET21 oraz spalinowe - głównie SM42. W 1989 r. zakończyły służbę liniową parowozy.

Dnia 31 października 1991 roku po 146 latach lokomotywownia Skierniewice przestała istnieć jako jednostka organizacyjna. Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei podjęło inicjatywę stworzenia w najstarszej zachowanej parowozowni Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej zaplecza remontowego dla zabytkowego taboru PKP. W 1994 r. dzięki staraniom PSMK zespół parowozowni został wpisany do rejestru zabytków.

Pełną historię skierniewickiej parowozowni można znaleźć na stronie polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei:
http://www.psmk.org.pl/

* * *

Waipoint został umieszczony w miejscu, gdzie obrotnica styka się z torem wyjazdowym w kierunku stacji (niedaleko słupa trakcyjnego z tabliczką odległości 66.4 -5.8 km).

Obrotnica jest dość ciekawa i moim zdaniem zasługuje na szczególną uwagę. W roku 1980 związku z rozbudową układu torowego stacji konieczne stało się przesunięcie obrotnicy. Zmiana położenia osi obrotnicy i układu torów prowadzących do hali nie była możliwa, dlatego zdecydowano się na nietypowe rozwiązanie: powstała acentryczna obrotnica sektorowa, o niepełnym kącie obrotu.

Zachecam również do obejrzenia zabytkowego taboru znajdującego się na zewnątrz a także w hali. Członkowie PSMK prowadzą tam muzeum oraz prace renowacyjne zabytkowych lokomotyw i wagonów.

Warto również zwiedzić dworzec Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej w Skierniewicach, wybudowany w 1875 według planów Jana Heuricha w stylu gotyku angielskiego z wnętrzami neoklasycystycznymi.
Zdjęcia Zdjęcia:
ZdjęcieZdjęcieZdjęcie
Zdobywcy Zdobywcy:
  • Apurimac +10.00 pkt - bez kodu (01.04.2009 14:59)
  • lec +9.00 pkt - bez kodu (13.04.2009 13:36)
 
Punkty Ocena odwiedzających:
3 (głosów: 1)
Komentarze Najnowsze komentarze:
Playerpanna Pe. (05-05-2011 18:34)
do parowozowni zapraszamy w dni otwarte, w każdą pierwszą sobotę miesiąca w okresie kwiecień-listopad. Wszystkie terminy na stronie internetowej www.psmk.org.pl
wejscia od parku nie polecam - teren parowozowni jest terenem prywatnym, wejście bez porozumienia z właścicielem (zarządem psmk) jest karalne. Wejście oficjalne - od ulicy łowickiej nr1
Playerlec (13-04-2009 13:39)
Potwierdzam, wlepka nieczytelna.
PlayerApurimac (01-04-2009 15:02)
Wlepka na swoim miejscu, jednak kod zamienił się w wielką rozmazaną niebieską plamę ;)
Sama parowozownia ciekawa i dość łatwo dostępna. Warto odnotować, że przy wejściu do parku stoi czołg, co mi przypomniało czołg pruszkowski, którego już niestety nie ma.

Pokaż wszystkie pokaż wszystkie komentarze

Player Jeśli chcesz dodać komentarz musisz się zalogować.

Pomysł: zerozeroseven | Wykonanie: Kemot | O stronie | Polityka prywatności